Kürtöskalács,Trdelnik ,Rog kolač ili Chimney cake

07:37

chimney cake


Ovo su moje prve kuVarijacije. Zadata tema je  kurtoskalacs . Moram da priznam da sam se prvi put susrela sa ovim pecivom. Malo sam pretražila internet i saznala da je rec o tradicionalnom madjarskom svadbenom pecivu koji potiče iz Transilvanije gde je madjarska populacija bila većinska. Danas se moze naći po trgovima i vašarima za vreme praznika po brojnim evropskim gradovima. Osnovu cini kiselo dizano testo koje se u vidu trake namota na modlu valjkastog oblika, premaže puterom,uvalja u šećer i peče na roštilju na laganoj vatri dok se polako okreće. Gotovo je kada se šećer na površini karamelizuje. Vruće pecivo se zatim posipa mlevenim orasima, cimetom, kristal šećerom ,čokoladom,kokosom  a možete ga jesti i bez posipa u zavisnosti šta već volite. Sveže ispečen kolač ,skinut sa modle se jos uvek puši i po izgledu podseća na dimnjak. Odatle i potiče njegovo ime. Naime madjarska reč  kürtő znači dimnjak.
Pre nego što sam  počela sa pripremom morala sam da se pozabavim modlom. Odlučila sam se da iskoristim drvenu oklagiju koju sam celu umotala u aluminisku foliju. Središnji deo oklagije sam dodatno obmotala peko papirom da bih osigurala lako skidanje kolača sa modle. Pronašla sam pleh u koji je oklagija mogla lepo dijagonalno da stane a da pri tome ručke vire iz pleha i omoguće mi da polako vrtim testo dok se peče.
Kada sam rešila pitanje modle pristupila sam izradi testa. 
 Danielin recept i orginalne mere možete pogledati ovde.
Ja sam odlučila da napravim samo jednu trećinu orginalnog testa.
Bilo mi je potrebno : 
250 grama brašna 
1 jaje 
33 grama otopljenog putera 
83 grama mleka 
1 1/3  kašika šećera 
rendana kora 1/3 limuna 
10 grama kvasca 
mali prstohvat soli 
1 kašičica ekstrata od vanile


Sto se tiče pripreme samog testa ,pridrzavala sam se orginalnog upustva. Razmutila sam kvasac u mleku, pustila da nadodje, zatim sam u to sipala rastopljeni puter, rendanu koricu od limuna ,ekstrat od vanile, šećer, so i brašno. Testo sam zatim stavila na toplo da nadodje. Kada se testo uduplalo, prebacila sam ga na radnu površinu,  i razvila u obliku kruga debljine 5 mm. Sekla sam ga u krug, dok nisam dobila jednu veliku traku. Traku od testa sam namotala na oklagiju /modlu i lagano pritiskajući zarolala sam oklagiju po radnoj povrsini jedno dva tri kruga,  da se  testo lepo slepi po preklopljenim ivicama.
 

  

  Zatim sam testo premazala dodatnim otopljenim puterom i uvaljala sam ga u kristal šećer.


Pečenje je moglo da počne. Ono što sam malo modifikovala je  način pečenja. Pekla sam testo u rerni pod grilom sa otvorenim vratima, drzeci za jedan kraj i polako vrteći. 
Kürtöskalács pečenje

Toplotu grila sam izdržala uz pomoć mokrih kuhinjskih rukavica koje sam neprestano menjala a koje je kvasio moj verni kuhinjski pomoćnik u vidu mog dragog. :)
Obzirom da je tog dana u Beogradu bilo -22°C sedenje ispred otvorene rerne mi je čak i prijalo. Pečene kolače sam uvaljala u mešavinu vanilinog šećera i mlevenih oraha. Pošto sam ih pekla pod grilom ,uspela sam da karamelizujem šećer pa se posip lepo primio.  Evo kako je to sve izgledalo na kraju. 
Kürtöskalács

Od ove mere testa ispekla sam jednu i po oklagiju ,odnosno dobila sam tri kolača visine nekih 20 cm koja su nestala brzinom svetlosti. Moram da priznam da mi se jako dopalo.

Kürtöskalács




Kürtöskalács


Kürtöskalács



Hrskava korica , orah i vanila su za mene dobitna kombinacija.
Obavezno ću praviti ponovo. 

You Might Also Like

35 comments

  1. baš je lijepo ispalo

    ReplyDelete
  2. Svaka cast, divno izgleda!

    ReplyDelete
  3. Zoka, svaka čast, ti si se zaista potrudila, ovo je kao original tamo na mađarskim ulicama :) divno!

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. HvaLa ti punooo Vera.Imam jedno pitanje za tebe. Da li znaš da li se kolač na kukuruzovini kuva pre pečenja i da li imaš recept za njega?

      Delete
  5. Prelepe su.Drago mi je da vam se dopalo.

    ReplyDelete
  6. Pa ti si genijalna sa ovim grilom i pečenjem sa otvorenom rernom. Svaka čast. Prodavali su ih ispred Ušća u onim drvenim kućicama sa cimetom, kokosom ili lešnik posipom. Ima ih i negde u gradu ali ne znam gde. odlično si ovo obavila i svaka čast za vrednog pomoćnika.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Jeco.:) Mislim da sam ih videla ispred Ušća ali tada nisam znala da je to to. :) Istražujući za ovaj post mislim da sam nege pročitala da postoji radnja u Sremskoj a da uskoro treba da se otvori u Kralja Milana.
      Veliki pozdrav od pomoćnika i mene :)

      Delete
    2. I meni je mama pomenula Kralja Milana, i još jedno mesto. Moram da je pitam gde se prodaju.

      Delete
  7. Zoko blog ti je fantastičan,a tek ove divote koje si napravila izgledaju savršeno..veliki pozdrav:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Nely i tvoje rukotvorine su divne. I jestive i nejestive,ukrasne tipa onih predivnih jastučića . :)

      Delete
  8. Gledam i divim se svima koji su sudjelovali i smišljali kako da ga oblikuju i ispeku. Pa onda još i tvoje strpljenje da vrtiš valjak za tijesto za vrijeme pečenja. Svaka čast!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala :) Tog dana je bila najniza temeratura da ja pamtim ,pa mi je pečenje ispred otovrene rerne bas prijalo. A tek miris koji se proširio kućom... Ovo je pravi kolač za hladne zimske dane. Da u rerni imam ugradjeni ražanj, pravila bih ga često.

      Delete
  9. genijalno si napravila... ja ću još malo vežbati, ali u svakom slučaju nabavljam oklagijice. Vredi truda :D

    ReplyDelete
  10. Ovo je stvarno fantasticno. Super si to uradila. Krasan post, bas za uzivanje.

    ReplyDelete
  11. Super sto si napisala i ovaj istorijski deo. Bas mi je bilo zadovoljstvo procitati!
    A odusevila si me sa ovim velikim dimnjakom i pecenjem pod grilom. Sjajna ideja!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :), ;) hvala Miki, tvoj kockasti kolačić trebaš patentirati

      Delete
  12. Otvorena je radnja sa chimney cakeom na trgu republike tacnije na onom ćošku Kolarčeve ulice i trga republike.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Zola na informacijama. Devojke, sada znamo gde ima dimljaka kad nas mrzi da roštiljamo u kućnim uslovima. :) Zola mislim da ih ima i u Požeškoj ili grešim?

      Delete
  13. Napravila sam ga po tvojoj ideji sa oklagijom.izgleda da sam testo malo manje razvukla ali dobar je!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma,oklagija je super rešenje. Kako si pekla?

      Delete
  14. Evo mogu da ti kazem da su ti ispali identicno kao u prodavnici :) Ili njihovoj pecenjari da je tako nazovem :) Mislim Chimney cake-ovoj. Danas sam probala prvi put kod nas ovu poslasticu, a o istoimenoj radnji sam pre toga cula negativne komentare sto se higijene tice. Ipak sam kupila kod njih, pa sta bude, bice. I danas, tragam za receptom da ga naparavim u kucnoj varijanti i naidjem na tvoj. Iscitala sam, pa bih te pitala par stvari.

    Prvo, jesi li ti pekla sve vreme nad otvorenom rernom, okrecuci, jer sam tako shvatila iz teksta. I je li tako mora? Ili bih mogla da zatvorim sve to u rernu, pa posto je na sipci u vidu raznja ravnomerno ce da se ispece sa svih strana ili gresim...

    I je li smem u rernu da stavim tako oblozenu oklagiju. Stvarno nemam iskustva puno u kuhinji, pa bolje da te pitam, pre nego, ne daj Boze, zapalim kucu :D

    Hvala ti :)

    ReplyDelete
  15. Hvala Katja. :) I ja sam po forumima čitala o podeljenim mišljenima o chimney cake-ovim radnjama ovde kod nas. Neki ih hvale, neki ih kude. Ja lično nisam još uvek probala (trudim se da smanjim testa i kao drzim dijetu :) . Zato sam i pravila pola mere. :)
    Što se tiče postupka, ja sam celo vreme pekla ispod grila sa otvorenim vratima okrećući oklagiju. Oklagiju sam umotala prvo u aluminiski foliju ali detaljno, u par slojeva (da mi ne izgori) pa u peko papir (da mi se lakše sklizne kolač) .Nije meni bilo do oklagije nego da ne postanem beskućnik. Oklagiji nije bilo ništa a ni stanu. :)
    Jedini problem kod ovakvog pečenja je što ti je jako toplo rukama. Meni je moj dragi stalno kvasio i dodavao mokre krpe i rukavice za rernu da ne izgorim šapice. Ja sam pravila ovako jer sam htela da što vernije reprodukujem proces kod kuće i da mi se karamelizuje šećer po površini da bi mi se posle lepo prilepio posip od oraha. Druge devojke ( Sanja,Tamara, Olja i Miki ) su pekle u rerni bez okretanja i zalile su se da im se nije karamelizovao šećer.
    evo njihovih radova ovde http://kuvarigrice.blogspot.com/2012/03/kuvarijacije-201202-radovi.html
    Najbolje bi bilo da čovek ima rernu sa ražnjem. :)
    Ja ti preporučujem zlatnu sredinu. Da pečeš pod grilom sa otvorenim vratima , da ceo pleh spustiš niže ( ja sam pekla na drugom nivou odozgo a ti peci na trećem) i da onda na svakih par minuta (dva, tri ) okreneš oklagiju za jedno 20 stepeni . Tako ćeš izbeći opekotine, a verujem da će ti se šećer karamelizovati. Otvorena vrata i gril su po meni bitni da bi kolač pekao zračenjem i da se šećer karamelizuje a ne pomoću toplog vazduha u zatvorenoj rerni i sušio.
    Nadam se da sam bar malo pomogla.
    Ako imaš još neko pitanjce, tu sam.
    P.S
    Javi kako je ispalo.
    Pozdrav :)

    ReplyDelete
  16. Super, hvala na receptu, pokušaću da napravim

    ReplyDelete